Data publikacji: 14/09/2020

Wiesław Jelonek w Galerii Głównej u Attavantich

Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu

zaprasza do Galerii Głównej u Attavantich

na wernisaż wystawy WIESŁAWA JELONKA,

w dniu 2 października 2020 r. o godz. 18.00.

Wiesław Jelonek ukończył studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom obronił w pracowni prof. Antoniego Hajdeckiego w 1974 roku. Uprawia rzeźbę w kamieniu i metalu, drewnie, żywicach, papierze.
Szczyci się faktem ukończenia znakomitej artystycznej szkoły plastycznej, tj. ówczesnego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu.

Agnieszka Jeloneka – córka 

Pamiętam mnóstwo ciekawych narzędzi: metalowe i drewniane dłuto, imadło, pędzle, połowę gumowej piłki, w której trzymał glinę, mokry gips zasychający na palcach. Poza tym: gipsowe głowy, ręce, małe postacie, prawie jak zabawki, tylko całkiem inne nie kolorowe.(…)

(…) Obraz na obrazie, rzeźba obok rzeźby. Zamiast wieszaka przy drzwiach – rogi jelenia. Zamiast kafelków na ścianach w kuchni – rysunki.(…) Ciasny kibelek ozdabiały malunki królewskiego tronu. Nic mnie nie dziwiło.

Rzadko siadaliśmy i rozmawialiśmy o sztuce. Tak naprawdę nigdy tego nie robiliśmy. Sztuka przejawiała się w dziesiątkach drobnych rzeczy. Te wszystkie rysunki na ścianach, przedmioty w domu, portrety wujków zamiast kryształów z Krosna. Sposób, w jaki ojciec zamawiał rozmowę międzymiastową i to, jak rozmawiał z moimi nauczycielkami (…) Wyrosłam w przekonaniu, że funkcja i sens nie muszą być najważniejsze, że można spojrzeć na rzeczywistość z wielu różnych perspektyw i że trzeba często żartować.

A może po prostu w tym całym byciu córką rzeźbiarza chodzi o to, że tata jest do rzeczy ojcem? Możliwe.

 

Tamara Książek – krytyk sztuki

Komunikacja estetyczna Wiesława Jelonka dokonuje się na planie wizualnym i wynika z przekonania artysty iż kształtując formę można kształtować sens. Niezależnie od tematu (portret, figura, medal) w procesie plastycznego kształtowania, element ekspresyjnej deformacji sprężony jest na ogół z wypowiedzią metaforyczną, a rzeźbiarski kształt poddany jest wymogom warsztatu i tworzywa.

Kontrast faktur, ich chropowatość i gładkość, matowość i lśnienie – więc cała materialna cielesność, wszystkie bodźce płynące z rzeczywistości i od człowieka i całe doświadczenie ma wymiar egzystencjalny i kulturowy.

Serdecznie zapraszamy!