Data publikacji: 07/05/2016

Wernisaż wystawy malarstwa Ričiardasa Garbačiauskasa i grafiki Vaidotasa Janulisa

6 maja w Galerii Głównej u Attavantich mieliśmy zaszczyt gościć  dwóch profesorów z Litwy Ričiardasa Garbačiauskasa i Vaidotasa Janulisa, autorów wystawy malarstwa i grafiki.

Pro-Line
Aby zdefiniować linię otwieramy dobry słownik. Prawie wszystkie definicje tego
pojęcia, może z wyjątkiem tych najbardziej technicznych, dobrze charakteryzują
moje  prace i oddaja idee wystawy. Jest, między innymi, linia jako
krzywa geometryczna, linia przekazu
genetycznego, która łączy wszystkich członków rodu, linia graniczna, oddzielająca dwa terytoria, a także linia frontu dwóch walczących armii, i
spalająca wątki literackiej narracji itp. Podsumowując, zasadniczą cechą linii jest łączenie punktów lub obiektów oraz
dzielenie i obejmowanie przestrzeni. Linia to również kontinuum, nieskończony
ciąg podobnych do siebie obiektów.
Moje prace nie są jednak ilustracją tej definicji. Choć na pierwszy rzut oka
przypominają znaki dalekowschodniego pisma nie mają tez żadnego głębszego z
nimi związku.  Z wyjątkiem, być może,
graficznej ekspresji opartej na żywej, dynamicznej kompozycji, przemawiającej
za pomocą minimalistycznych środków  – linii,
pustej przestrzeni, czerni i czerwieni. Pro
– w tytule może być skrótem słowa projekcja lub profesjonalny a także formą
podkreślenia.
Ričiardas

Grafiki
z tego cyklu powstały w technice druku cyfrowego i sitodruku. Wrażliwe oko
odbiorcy dostrzeże jak techniki te przenikają się wzajemnie i w którym miejscu
jedna technika dominuje nad drugą. Jednak nie to, co rozgrywa się na
powierzchni stanowi esencję pracy. Odnajdujemy ją w głębi znaków graficznych,
które są wizualnym zapisem informacji płynących z rzeczywistości. Ważniejsze od
użytej techniki graficznej jest dla mnie poszukiwanie formy znaków i języka, w
którym dokonuję krytycznej analizy Kultury, przestrzeni społecznej i
uniwersalnych archetypów.
W taki sposób wyrażam swoją wizję świata a nawet tworzę osobisty mit. Wśród
tematów można dostrzec  motyw podróży w
głąb siebie, która odbywa się z wnętrza w kierunku kosmicznych przestrzeni i z
powrotem. ( np. „Torriental darkness „ 2009, „Hunting of the hook”2009, „The
being” 2009, „Testing grand” 2016 ). Przyjmując taka perspektywę dzieło sztuki
staje się formą medytacji i poprzez swoją widzialną warstwę rzuca światło na
to, co jest w naszym wnętrzu…
Vaidas