Data publikacji: 28/04/2012

P.G.R.

27 kwietnia wieczorem dźwięki puzonu, saksofonu, perkusji i kontrabasu, w zaskakujących aranżacjach, rozniosły się echem nad całym miastem. Grający w Sali Lustrzanej P.G.R, zafundował ciekawe brzmienia, okraszone sporą dawką emocji.

P.G.R.
jest efektem fascynacji muzyką źródeł i zagranicznych studiów jazzowego
puzonisty i kompozytora, Grzegorza Rogali. Zespół powstał w 2008 roku, debiutując koncertem w łódzkiej „Wytwórni”.

W czasie pobytu w Bostonie Grzegorz poznał izraelską
saksofonistkę – Sagit Zilberman. Dzięki temu spotkaniu projekt wreszcie mógł
zabrzmieć autentycznie – tak jak skomponowana do niego muzyka, inspirowana w
dużej mierze kulturą żydowską i polską.
Od tej pory PGR koncertuje w USA, Polsce, na Ukrainie i w
Niemczech, m.in: w Klubie Blue Note (Poznań), Jazz Schmiede (Duesseldorf),
B-flat (Berlin), na festiwalach: Gdańskie Noce Jazsowe, Jazz w Ruinach
(Gliwice) czy Lwowskie Flyugery. Zespół wystąpił także w Parlamencie RP.
PGR zadebiutował albumem „Enthuzjazzm“. Płyta została bardzo
pozytywnie odebrana przez krytykę (Jazz Forum, Audio, Polish Jazz, Etnosystem),
była przedstawiana za granicą w UK Jazz Radio i izraelskim NSA. Obecnie PGR
jest w trakcie szeroko zakrojonej trasy koncertowej po Europie.
Zespół jest wspierany przez Muzeum Historii Żydów Polskich (www.jewishmuseum.org.pl),
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana (http://www.centrumdialogu.com/), Jazz Forum
i Berklee College of Music.

Grzegorz
Rogala – puzon
Puzonista, kompozytor, aranżer, bandlider. Absolwent Jazz
Institut Berlin. Stypendysta Berklee College of Music (Boston). Studiował u
Jiggsa Whighama – w Berlinie i Phila Wilsona w Bostonie.
Osiągnięcia: indywidualne wyróżnienie na festiwalu FAMA
(2005), Laureat festiwali: Nadzieje Warszawy i Berlin Jazz & Blues Award (z
zespołem Kattorna – 2006). Członek big – bandu European Colours Jazz Orchestra
(2008). Laureat nagrody „Phil Wilson Award” (2009). Jako współproducent i
sideman wydał z zespołem Kattorna album „Straying To The Moon” (2010). Jako
lider PGR zadebiutował albumem „Enthuzjazzm“ (2011). Współpracował z takimi
muzykami Jak: Włodek Pawlik, Jerzy Główczewski, Paweł Pańta, Cezary Konrad,
Maciej Sikała, Rosario Guliani, Wiliam Cepeda, David Friedman.

Sagit Zilberman – saksofon altowy
W wieku 22 lat zakończyła służbę w izraelskiej armii
poświęcając się muzyce, która od zawsze była jej pasją. Od tej pory występowała
z najważniejszymi muzykami Izraela i
muzykami klezmerskimi – jak klarnecista z Niemiec Helmut Eisel. Występowała też
na najważniejszych scenach Jazzowych Izraela: „The Red Sea Jazz Festival” czy „Jerusalem
Music Festival”. W 2007 r. nagrała pierwszą CD „Simply Love” i otrzymała
stypendium Berklee College of Music. Studiowała saksofon u samego Grega
Osby’ego. Została wyróżniona udziałem w interkontynentalnej wymianie muzycznej
– podczas której muzykowała i uczyła muzyki w centralnej Afryce. Jest
absolwentką Berklee College of Music. Mieszka w Nowym Jorku.

Igor
Hnydyn – perkusja
Ukończył
perkusję na Lwowskiej Akademii Muzycznej (2004). Jest jednym z najlepszych
ukraińskich Jazzmanów. Jako perkusista i kompozytor przewodzi projektowi „SchockolaD”,
z którym wystąpił na wielu festiwalach na Ukrainie, w Polsce, na Litwie i we
Francji. Wyróżniony półrocznym Grantem MKiDN „Gaude Polonia”. Jest
współzałożycielem „Jazz Club Lviv”. od 2009 roku współorganizuje międzynarodowe
warsztaty jazzowe „Chodzież na Ukrainie” .

Wojciech Pulcyn – kontrabas
Wielokrotny
laureat Jazz Juniors. Wyróżniany za granicą – m.in. w Hoeilaart (Belgia 1997),
Sarteano (Włochy 1998). Obecnie jeden z czołowych polskich kontrabasistów.
Współpracuje z Jerzym Małek, Rafałem Sarneckim, Pawłem Kaczmarczykiem i całą
plejadą sław polskiego jazzu, a także z muzykami jazzowymi światowej klasy, jak
Greg Osby.

http://www.rogala.art.pl/
http://youtu.be/Qugf95WdqkY 
http://www.pgr-music.com/ 

 (…)Zdarzyć się tu może prawie wszystko – ujazzowiony
mazurek, zorientalizowany standard Stella by Starlight, czy wreszcie rapowana
hasydzka miniaturka autorstwa Johna Zorna. I to właśnie duch tego
charyzmatycznego saksofonisty, innowatora muzyki żydowskiej i muzycznego
postomodernisty unosi się bodaj najwyraźniej nad muzyką Projektu Grzegorza
Rogali. [
Marek Romański, Jazz Forum 9/2011]

„Każdy utwór (…) ma swoją historię. Począwszy od
interpretacji polskiego mazurka (Majazzur), przez ilustrację przekroczenia
Morza Czerwonego przez Izraelitów, osobistą introspekcję sytuacji na Kubie (Cuban
Report), na historii Abidana – uczestnika rewolucji izraelskiej podczas
rzymskiej okupacji, kończąc”. Jest jeszcze, nawiązujący do motywów hiszpańsko-sefardyjskich,
The New Life – appearance, Song For Basia – utrzymany w rytmie samby i inne, w
których można się będzie zasłuchać podczas koncertu. [Z wykorzystaniem
fragmentu recenzji autorstwa Kaśki Paluch, Etnosystem]

 

 

 


Galeria