„Choć
Chopin czuł odrazę do tego co niezrozumiałe, jego nadmierne wzruszenia
przenosiły go niepostrzeżenie w jemu tylko znane regiony”. /George
Sand/
I Chopinowskie Dni Muzyki
Fortepianowej im. Marii Turzańskiej przeminęły, ale duch fortepianu wciąż
rozbrzmiewa w murach Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w
Jarosławiu oraz na długo pozostanie w pamięci słuchaczy.
Mieliśmy w Jarosławiu Festiwal
niezwykły, który zachwycił i na stałe zagości w kalendarzu imprez kulturalnych.
Festiwal stary i nowy zarazem. Nowy – bo to wydarzenie innowacyjne, pierwsza
tego typu uroczystość od wielu lat. Stary, bowiem od dawna muzyka zakorzeniona jest
w tradycji naszego pięknego miasta. Festiwal magiczny i pełen symboli,
nadających mu jeszcze bardziej wymowny charakter.
Do 1 marca 2012 roku wielu nie
pamiętało o Marii Turzańskiej, wybitnej pianistce, która karierę na
europejskich salonach, zamieniła na miłość do człowieka i miasta. Będąc wierną
swojej największej namiętności – muzyce, założyła w 1903 roku Towarzystwo Muzyczne im. Fryderyka Chopina. To w Kamienicy Attavantich,
siedzibie CKiP, współorganizatora Festiwalu, gry na fortepianie uczyła
Turzańska. Z kolei, kto 1 marca 1810 roku mógł przypuszczać, że w Żelazowej
Woli na świat przychodzi najwybitniejszy polski poeta fortepianu? Artysta, po
którego śmierci Cyprian Kamil Norwid napisze znamienne zdanie: „Rodem
Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel”. Z drugiej strony, jaki
inny los mógł być pisany chłopcu urodzonemu przy dźwiękach ojcowskich skrzypiec.
I tak oto 55 lat po śmierci Marii
Turzańskiej, w dniu urodzin Fryderyka Chopina oraz w 65. rocznicę założenia w Jarosławiu Szkoły Muzycznej I stopnia, Andrzej Wyczawski – Burmistrz
Miasta Jarosławia wspólnie z Centrum Kultury i Promocji oraz Państwową Szkoła
Muzyczną I i II stopnia w Jarosławiu, postanowił zorganizować ten piękny
festiwal, będący hołdem i pośmiertnym ukłonem w stronę naszych wybitnych
rodaków.
Robert Schumann, Sergiusz Rachmaninow,
Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Franciszek Liszt, Fryderyk Chopin, Jan
Sebastian Bach, Wolfgang Amadeusz Mozart, Mieczysław Karłowicz, Karol
Szymanowski, Maurice Ravel – wielkie nazwiska, ogromne talenty, wysokie
wyzwania, którym jakby z wrodzoną łatwością, podołali uczestnicy I
Chopinowskich Dni Muzyki Fortepianowej w Jarosławiu. Podczas 3 dni Festiwalu stworzyli
oni niezapomnianą atmosferę obcowania z dziełami trudnymi, ale i niezwykle
subtelnymi, zapewniając ucztę melomanom, miłośnikom geniuszu mistrzów oraz talentu wykonawców.
„Na drodze twórczej doskonale
zapowiadającego się talentu Beethovena głębokim cieniem położyła się choroba słuchu,
źle leczona i pogłębiająca się z miesiąca na miesiąc”. Tymi słowami Bogusław
Pawlak – prowadzący wszystkie koncerty, wprowadził słuchaczy w klimat
ostatniego utworu, Koncertu fortepianowego nr 3 c-moll op.37.
Wymagający pełnej harmonii
wykonawczej, niemal idealnego zgrania, koncert Beethovena, w wykonaniu
Piotra Kościka oraz Macieja Skarbka, zagrany został brawurowo. Tym samym w
sobotni wieczór zamknięto w Jarosławiu 3 dniowe święto pianistyki.
Program I Chopinowskich Dni Muzyki Fortepianowej im. Marii Turzańskiej w Jarosławiu
1 marca 2012 „Mistrz i Uczeń”
Wenxiao Xu
Robert Schumann /1810 – 1856/
II Sonata g-moll op.
22
1. Vivacissimo
2. Andantino
3. Scherzo
4. Rondo. Presto
Janusz Skowron
Sergiusz
Rachmaninow /1873 – 1943/
Elegia nr 2 es-moll
op.3 nr1
Ludwig van Beethoven /1770 – 1827/
32 Wariacje c-moll WoO
80
Schubert/Liszt/1823-1845/-/1811-1876/
Der Mȕeller und der
Bach
Franciszek
Liszt/1811-1865/
Etiuda transcendentalna nr 4 „Mazeppa”
Fryderyk Chopin/1810-1849/
Nokturn Es-dur op.55
nr 2
Preludium As-dur op.28
nr 17
Preludium d-moll op.28
nr 24
2 marca 2012 „Konserwatorium
Warszawskie”
Tomasz Lupa
Jan
Sebastian Bach/1685-1750/
Sonata d-moll BWV 964
/transkrypcja II Sonaty a-moll na skrzypce solo/
1. Adagio
2. Fuga
3. Andante
4. Allegro
Maciej Wota
Wolfgang
Amadeusz Mozart/1756-1791/
Sonata C-dur KV 330
1. Allegro Moderato
2. Andante cantabile
3. Allegretto
Tomasz Lupa
Mieczysław
Karłowicz/1876-1909/
Pięć pieśni w transkrypcji na fortepian
1. Z nową wiosną
2 Nie płacz nade mną
3. Rdzawe liście
4. Na śniegu
5. Mów do mnie jeszcze
Maciej Wota
Karol
Szymanowski/1875-1937/
2 mazurki op.62
Fryderyk Chopin/1810-1849/
Sonata h-moll op.58
1. Allegro maestoso
2. Scherzo: Molto vivace
3. Largo
4. Finale: Presto non tanto; Agitato Polonez As-dur
op.53
3 marca 2012 „Śladami Marii
Turzańskiej”
Piotr Kościk
Wolfgang
Amadeusz Mozart/1756-1791/
Fantazja c-moll KV 475
Maciej Skarbek
Maurice Ravel/1875-1937/
Sonatine
1. Modere
2. Mouvement de Menuet
3. Anime
Maurice Ravel/1875-1937/
Gaspard de la Nuit:
1.
Ondine
2. Le Gibet
3. Scarbo
Piotr Kościk (partie solowe), Maciej Skarbek (partie orkiestry)
Ludwig van Beethoven/1770-1827/
Koncert fortepianowy
nr 3 c-moll op.37
1. Allegro con brio
2. Largo
3. Rondo
Takiego repertuaru nie można się wstydzić. Stopień trudności koncertów znajduje się na najwyższym poziomie.