Archaiczne piękno ukraińskiej ludowej muzyki wokalnej – odizolowanej od nowinek i silnie powiązanej z tradycją, zaprezentował zespół Dziczka podczas koncertu, który odbył się w ramach VI Międzynarodowego Festiwalu Kultury Kresowej w Jarosławiu, 10 września.
Jak podaje strona internetowa Fundacji „Pro Musica Viva”, ukraińska muzyka ludowa
charakteryzuje się dużą, zależną od regionu, różnorodnością. Stylistycznie
można ją podzielić na muzykę regionów górskich (zwłaszcza Huculszczyzna) i
równinnych (np. Polesie). Również polityczny podział Ukrainy na wschodnią i
zachodnią znalazł w tej muzyce swoje odbicie. Muzyka Ukrainy zachodniej
wyróżnia się większą archaicznością (wąski zakres melodii), natomiast muzyka
Ukrainy wschodniej ma bardziej rozwiniętą melodykę, chociaż i tu spotyka się
pieśni o ograniczonym ambitusie. Ta archaiczna muzyka ludowa, tak jak i w
innych regionach Europy, ulegała wpływom folkloru miejskiego, tworząc w różnych
regionach charakterystyczne mieszanki stylistyczne.
Podczas środowego koncertu zespół
Dziczka zaprezentował szeroki pejzaż ukraińskiego życia muzycznego – obejmujący
różne etnograficznie ukraińskie regiony. Bogate życie muzyczne Ukrainy odzwierciedlał
także ubiór artystek – oryginalne, pochodzące z końca XIX i początku XX wieku, stroje
ludowe, które – co charakterystyczne dla Rusinów – dzięki swemu niezwykle rozwiniętemu dziedzictwu
symbolicznemu, są wytworami kultury tak
materialnej, jak i duchowej.
Zespół Dziczka powstał w 2006
roku. Jego członkiniami są: Tatiana Sopiłko (etnomuzykolog z Kijowa, członkini
ukraińskiej grupy Drewo), Maniucha Bikont, Justyna Czerwińska, Marysia Puzyna,
Ewa Winiarska i Agata Wróbel.
Pomysł wspólnego śpiewania
zrodził się w trakcie spotkań na rozmaitych warsztatach śpiewu tradycyjnego.
Zespół formalnie zaistniał w listopadzie 2006 roku, kiedy to po raz pierwszy
wystąpił publicznie, na festiwalu muzyki tradycyjnej w Wilnie. Poprzedzające
ten występ spotkania były ich pierwszymi regularnymi próbami.
Wykonywane przez grupę pieśni
pochodzą głównie z lewobrzeżnej Ukrainy, gdzie Tatiana Sopiłka prowadzi badania
etnomuzykologiczne. Ona też czuwa nad autentyzmem wykonywanych pieśni.
Debiutem płytowym grupy był jeden
utwór na składance „Tabor w Szczebrzeszynie 2008”. Natomiast w
grudniu 2009 r. nakładem firmy Konador ukazała się pierwsza pełnowymiarowa
płyta grupy pt. „Tradycyjne pieśni Ukrainy” .