Data publikacji: 26/03/2021

Galeria w Holu – Wielkanoc na dawnych pocztówkach. Polscy malarze przełomu XIX i XX wieku.

  • dziewięć pocztówek z motywem wielkanocnym na czarnym tle
  • starodawne pocztówki z motywami wielkanocnymi na czarnym tle autorstwa Ludwika Józefa Stasiaka
  • starodawne pocztówki z motywem wielkanocnym, siedem sztuk
  • dziewięć starodawnych kolorowych pocztówek z motywem wielkanocnym
  • dwie aluramy ze starodawnymi pocztówkami z motywem wielkanocnym
  • dwie starodawne pocztówki z motywem wielkanocnym autorstwa Józefa Krasnowolskiego i Józefa Ryszkiewicza
  • trzynaście starodawnych pocztówek z motywem wielkanocnym na czarnym tle
  • dwie starodawne autorstwa Tadeusza Korpala i Floriana Stanisława Cynk
  • trzy starodawne pocztówki z motywem wielkanocnym autortstwa Wacława Boratyńskiego i jedna autorstwa Wojciecha Betleya
  • siedem starodawnych pocztówek wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie
  • 6 dawnych pocztówek z motywem wielkanocnym na czarnym tle
  • plakat promujący wystawę
  • Biografia Adam Setkowicz – polski artysta malarz
  • Biografia : Henryk Nowina-Czerny – polski malarz, grafik i architekt wnętrz
  • Biografia: Tadeusz Korpal – polski malarz i pedagog
  • Biografia: Józef Ryszkiewicz (ojciec) – polski artysta malarz (1856-1925)
  • Biografia: Florian Stanisław Cynk – malarz polski (1838 – 1912)
  • Biografia: Tadeusz Jan Cieślewski (ojciec) – polski artysta malarz (1870-1956)
  • Biografia: Ludwik Józef Stasiak – polski malarz, rysownik, pisarz, dziennikarz, publicysta, historyk sztuki i wydawca (1858-1924)
  • Biografia: Józef Krasnowolski – malarz polski (1879 – 1939)
  • Biografia: Wacław Boratyński – polski malarz i grafik (1908-1939)
  • Biografia: Kasper Żelechowski – polski malarz, poeta, fotograf i pamiętnikarz (1863-1942)
  • Biografia: Aurelia Pruszyńska (XIX - XX w.) krakowska artystka malarka
  • Historia: Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich w Krakowie (1885-1939)

Pocztówki – w czasach naszych pradziadków był to obowiązek, który sprawiał, że bliskie osoby wiedziały, że się o nich pamięta! Niektóre z takich kartek zachowały się do dziś, dzięki czemu tworzą wyjątkową pamiątkę nie tylko rodzinną, ale i kulturową.

Pocztówki prezentowane na wystawie w Galerii w Holu u Attavantich, pochodzą z końca XIX wieku do czasów II wojny światowej.

Dzieci, zające, jajka, kurczaki – to uniwersalne symbole Wielkanocy, czasu narodzin nowego życia. One też najczęściej zdobiły stare pocztówki wielkanocne na całym świecie.

Tradycyjna symbolika świąt często łączona była z elementami folkloru kraju pochodzenia kartek. Ważne były również elementy patriotyczne, alegoryczne służące „pokrzepianiu serc”, podtrzymywaniu ducha polskości i ciągłości edukacji historycznej dla narodu. Często pojawiało się uzupełnianie świątecznych kartek wizerunkami postaci patriotycznych, wstążkami w biało-czerwonych barwach, którymi np. przewiązywano naręcza bazi czy zdobienie symbolami narodowymi jajek.

Motyw Anioła siedzącego przy pustym grobie, rozmawiającego z kobietami w poranek wielkanocny, baranek, kosz ze święconym (zawsze pokaźnie i obficie wypełniony), pisanki – giganty, naręcza kwiatów czy pęków bazi – chętnie podejmowali malarze, tworząc obrazki reprodukowane na pocztówkach.

W kolekcji dawnych pocztówek z motywami wielkanocnymi pojawiają się pocztówki sygnowane nazwiskami m.in. Setkowicza, Ryszkiewicza, Stasiaka czy Żelechowskiego.

Wielu malarzy o znanych nazwiskach nawiązywało w tych świątecznych pocztówkach do konwencji młodopolskiej, z upodobaniem i zgodnie z duchem epoki zanurzając się w atmosferze „chłopomanii”. Stąd liczne sceny chłopskich orszaków zdążających do kościoła po rozmiękłych wczesną wiosną drogach, chłopek w strojach ludowych, z kobiałkami pełnymi jaj, święcenia pokarmów przed chałupami, wierzbowymi baziami, bądź wdzięczną dla twórców kartek – sceną dyngusa na wsi.

Pocztówki z początku zeszłego stulecia do dziś robią ogromne wrażenie!